Z jakimi sprawami można zgłosić się do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki?

Spory i skargi – informacje dla konsumentów.

Z jakimi sprawami można zgłosić się do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki?
- z wnioskiem o rozstrzygnięcie sporu z przedsiębiorstwem energetycznym.
- z wnioskiem o rozpatrzenie skargi na działalność przedsiębiorstw energetycznych.

Sprawy we właściwości Prezesa URE

PAMIĘTAJ!
Kierując sprawę do Prezesa URE koniecznie podaj punkt poboru energii oraz nazwę przedsiębiorstwa energetycznego, którego sprawa dotyczy.

ROZSTRZYGANIE SPORÓW
- odmowa zawarcia umowy o przyłączenie do sieci, w tym zwiększenia mocy przyłączeniowej,
- odmowa zawarcia umowy kompleksowej,
- odmowa zawarcia umowy o świadczenie usług dystrybucji paliw gazowych lub energii,
- odmowa przyłączenia w pierwszej kolejności instalacji odnawialnego źródła energii,
- odmowa dostosowania umowy i przyłączenie do sieci instalacji odnawialnego źródła energii,
- ograniczenie pracy lub odłączenie od sieci mikroinstalacji,
- wstrzymanie dostarczania paliw gazowych lub energii.

WAŻNE!
Pisma przesyłane przez osoby anonimowe oraz pisma niezawierające danych adresowych nie będą rozpatrywane przez Prezesa URE.

ROZPATRYWANIE SKARG
- standardy jakościowe obsługi odbiorców, dotrzymanie parametrów jakościowych paliw gazowych i energii elektrycznej 
(Standardy jakościowe obsługi odbiorców to katalog obowiązków leżących po stronie przedsiębiorstw energetycznych związanych z terminowością rozpatrywania danej kategorii zgłoszeń i reklamacji.
Za sprawdzanie parametrów jakościowych oraz obsługę techniczną sieci odpowiadają przedsiębiorstwa energetyczne.
Prezes URE może zażądać wyjaśnień od przedsiębiorstwa energetycznego. W przypadku niedotrzymania standardów i parametrów jakościowych przysługują bonifikaty na zasadach określonych w przepisach wykonawczych do ustawy – Prawo energetyczne. Bonifikat udziela przedsiębiorstwo energetyczne. Spory powstałe na tle bonifikat rozstrzyga sąd powszechny.)
- zmiana sprzedawcy paliw gazowych lub energii elektrycznej

Spory i skargi – informacje dla konsumentów
W przypadku problemów związanych z usługami świadczonymi przez przedsiębiorców na rzecz konsumentów (poza dodatkowymi usługami np. ubezpieczenie, naprawy, hydraulik), pomocą służą powiatowi lub miejscy rzecznicy praw konsumentów.

Sprawy niepodlegające właściwości Prezesa URE:
- realizacja i obowiązywanie umów zawartych pomiędzy przedsiębiorstwem energetycznym a odbiorcą lub podmiotem ubiegającym się o przyłączenie (zgłoś się do: przedsiębiorstwa energetycznego/sąd powszechnego)
- obsługa klienta w zakresie nieobjętym standardami jakościowymi obsługi odbiorców określonymi w przepisach wykonawczych, kontrola legalności pobierania paliw lub energii (zgłoś się do: przedsiębiorstwa energetycznego)
- infrastruktura sieciowa (zgłoś się do: przedsiębiorstwa energetycznego oraz organów nadzoru budowlanego)
- odszkodowania za szkody wyrządzone przez przedsiębiorstwa energetyczne (zgłoś się do: przedsiębiorstwa energetycznego odpowiedzialnego za wyrządzenie szkody, sądu powszechnego)
- weryfikacja postanowień umów i praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów stosowanych przez przedsiębiorstwa (zgłoś się do: UOKiK)
- ocena działań i zaniechań przedsiębiorstw energetycznych oraz ich pracowników z punktu widzenia odpowiedzialności karnej (zgłoś się do: prokuratury i policji)

Więcej na www.ure.gov.pl w zakładce ,,Konsument’’- Spory i skargi

www.ure.gov.pl; +48 22 244 26 36; ul. Towarowa 25a 00-869 Warszawa

Wyświetlono: 88

Facebook.com X.com

Zobacz również

Powrót do góry